FANDOM

"Czasem nie możesz zrobić tego, co nakazuje ci serce... Czasem musisz spełnić obowiązek wobec czegoś znacznie wspanialszego niż ty."
— Balta, Zabawa Mocą

Balta
Balta Set
Matoranin
Klasa Ta-Matoranin
Tytuł/Praca Wynalazca
Maska Huna
Status Żywy
Miejsce pobytu Spherus Magna

Balta to Ta-Matoranin, członek Grupy Oporu Voya Nui.

Biografia

Wczesne życie

Balta, podobnie jak wielu innych Matoran z Voya Nui nie przykładał się do pracy. Turaga to zauważyli i wysłali go do "naprawy" do Karzahniego. Jednak Karzahni zawiódł, w skutek jego zabiegów Matoranie stali się mniejsi i słabsi, dlatego wyposażył ich w broń.

Wkrótce potem Balta został wysłany na Południowy Kontynent aby dopełnić reszty swoich dni. Jednak w czasie Wielkiego Kataklizmu, Voya Nui oderwała się od lądu i wraz z Baltą i innymi odpłynęła, przynosząc im ciężkie życie.

Voya Nui

Po około tysiącu lat spędzonych na oderwanej wyspie, Balta któregoś dnia, podczas poszukiwania jedzenia, natknął się na otwarty, pusty Kanister Toa i ślady na ziemi, które prowadziły od jednego z sześciu Piraka, Skakdi imieniem Hakann, który twierdził, że jest Toa. Kiedy Matoranin wrócił wraz z nim do wioski, Hakann strzelił swoim cieplnym promieniem w stado Kikanalo, paląc je, co zszokowało Matoran. Niedługo później, Balta patrzył, jak Avak pracował nad czymś, co według niego miało zakończyć problem z wodą na Voya Nui, jednak w rzeczywistości konstruował on Miotacze Zamor, które miały być użyte do zniewolenia Matoran. Balta przeszkodził mu i zapytał, kim tak naprawdę jest, lecz Avak, zdenerwowany, uwięził Matorana w dźwiękoszczelnej celi.

Później Piraka nakazali Pirukowi i Balcie nadzorować prace nad ogromnymi zbiornikami do przechowywania lawy z Góry Valmai. Garan, Kazi, Velika, Piruk i Balta spotkali się w jaskini, podczas gdy Dalu stała na czatach. Balta i Velika zbadali ukradziony Avakowi Miotacz Zamor i odkryli, że urządzenie ma posłużyć jako broń przeciwko Matoranom, co przekonało grupę, że szóstka przybyłych istot nie jest Toa. Potem Garan wysłał Baltę, by odnalazł Dalu. Okazało się, że Dalu upadła podczas walki z przybyłym na miejsce Avakiem. Podczas gdy Matoranka dochodziła do siebie, potwór stworzony z lawy i ziemi zaatakował pracujących mieszkańców wyspy, lecz Piraka go przepędzili. Jednak Garan i Balta śledzili Avaka oraz Hakanna i usłyszeli ich rozmowę. Dwójka Skakdi powiedziała, że potwór był w rzeczywistości tworem Piraka, którzy, pokonując go, chcieli utwierdzić Matoran w przekonaniu, że przybysze naprawdę są Toa.

Kiedy Grupa Oporu Voya Nui się zgromadziła, Piruk zdał raport, że kolejny Ta-Matoranin, Dezalk, zebrał wszystkich Matoran w Klifowej Wiosce. Drużyna postanowiła do nich dołączyć, jednak kiedy dotarli na miejsce, zobaczyli, że wszyscy są zajęci wydobywaniem lawy z Góry Valmai, zniewoleni przez Piraka. Grupa postanowiła wtedy zaatakować, a Balta samodzielnie podjął próbę kradzieży Kuli Zamor Vezoka. Jednak Vezok nakrył Matoranina i zaczął go gonić, kiedy ten uciekł. Na rozkaz Zaktana, Thok również ruszył w pogoń. Balcie udało się przekazać Kulę reszcie drużyny i spróbował odciągnąć Piraka od tego miejsca. Wbiegł do jaskini po oddaniu Thokowi ciosu swoimi Odbijaczami. Wtedy Vezok postawił ogromny głaz przed wejściem do jaskini, więżąc Matoranina w środku.

Balta zaczął tracić przytomność, został jednak uwolniony przez Axonna, który nakazał mu wrócić do reszty Matoran i powstrzymać ich przed zaatakowaniem Toa Nuva, którzy byli przez nich postrzegani jako Piraka. Balcie udało się dotrzeć na miejsce, jednak w tym czasie wzrok Gali został wzmocniony do tego stopnia, że ta oszalała. Balta dał mimo wszystko radę przekonać Garana, że to prawdziwi Toa, a Axonn wyleczył Gali.

Toa Nuva przekazali Matoranom informację, dlaczego Piraka przybyli na Voya Nui - by ukraść legendarną Maskę Życia - Kanohi Ignikę. Toa Nuva i Grupa Oporu postanowili zaatakować Twierdzę Piraka, by odzyskać Kanohi Nuva i bronie drużyny. Udało im się i przystąpili do ucieczki z twierdzy, podczas gdy Piraka walczyli między sobą. Na ich drodze jednak stanął Brutaka, który powalił ich jednym ciosem. Balta, Piruk, Velika i Kazi zostali wyrzuceni z budowli przez Brutakę, podczas gdy Dalu uciekła, a Garan został zatrzymany na przesłuchanie przez Vezoka. Kiedy Balta odzyskał przytomność, zobaczył zmierzającą w ich stronę Żmiję Zguby. Właśnie wtedy, Brutaka użył swojej Kanohi Olmak i teleportował Rahi prosto w lawę Góry Valmai, ratując Matoran z przyzwyczajenia.

Balcie i reszcie udało się uciec i przegrupować bez Dalu. Grupa spotkała po drodze Toa Inika, którzy dopiero dotarli na wyspę i zmienili się w Toa po ucieczce z Karzahni i walce z Vezokiem. Grupa przekazała im wszystko, co Toa Nuva powiedzieli im na temat Maski Życia. Balta wyruszył wraz z Kazim, Matoro i Hewkiim do miejsca, w którym mieli spotkać Axonna. Kiedy dotarli do celu, zobaczyli Axonna poobijanego i ciężko zranionego przez Brutakę. Axonn kazał im iść dalej, jako że Brutaka mógł przekazać Piraka informację na temat lokalizacji Igniki.

Drużyny spotkały się w Twierdzy, gdzie Toa Inika stanęli do walki z Piraka i kazali Matoranom odnaleźć uwięzionych Toa Nuva. Okazało się, że wojownicy zostali zniewoleni przez Antidermis, a ich moce elementarne wyssane. Matoranom udało się uwolnić Toa dzięki sferom Zamor wypełnionym Zenergizowaną Protodermis, które wyleczyło ich z efektów, jakie wywołało na nich Antidermis. Kiedy dotarli na wyższe poziomy twierdzy by odzyskać Kanohi Nuva, Grupa Oporu przekazała Toa Nuva wieść o przybyciu Toa Inika. Kiedy dotarli na miejsce, okazało się, że duża część twierdzy została zniszczona. Wtedy Axonn wziął Matoran pod swoją opiekę, strzegąc ich przed Piraka, którzy przebywali wolni na wyspie.

Jakiś czas później, Axonn zgromadził wszystkich Matoran z Voya Nui, by przygotować ich na odłączenie Voya Nui od Mahri Nui i dołączenie do Południowego Kontynentu.

Po śmierci Makuty Teridaxa, Balta wraz z innymi zamieszkał na odrodzonej planecie Spherus Magna.

Alternatywny Wszechświat Królestwa

W tym alternatywnym wszechświecie, Balta stał się Toa po oddaniu mu części mocy przez Takanuvę.

Cechy i umiejętności

Balta to najlepszy przyjaciel Garana i jego prawa ręką. Jest też bliskim przyjacielem Dalu. Doskonały technik, ale woli małe, proste rozwiązania. Ma niezwykły talent do improwizacji - z kilku skrawków materiału potrafi z łatwością stworzyć śmiercionośną broń. Pod tym względem można go nazwać Matorańskim odpowiednikiem Avaka.

Broń

Bronią Balty są Odbijacze. Pozwalają blokować ciosy i odpowiadać na nie z tą samą siłą. Balta użył ich m. in. przeciwko Thokowi, Hakannowi i Vezokowi.

Informacje o zestawie

Balta został wydany w 2006 roku jako mały set. Zestaw zawierał 22 części.

Artykuł o zestawie 8725 Balta na Legopedii.

Cytaty

"Nie przetrwaliśmy tego wszystkiego tylko po to, żeby się poddać."
— Balta, Wyspa Zagłady

Pojawienia