Fandom

Encyklopedia Bionicle

Karzahni (Istota)

1814stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja5 Udostępnij
Ten artykuł dotyczy postaci. Być może chodzi ci o lokalizację bądź roślinę.
"Spójrz na ten świat - uszkodzony, rozbity, bez porządku... Potrzebuje kogoś, kto będzie się nim opiekował... kogoś, kto będzie się opiekował wszystkim i wszystkimi, od dzisiejszego dnia po wsze czasy."
— Karzahni do Hahli, Mroczne Przeznaczenie

Karzahni
Oryginalna Forma
Karzahni (Being).png
Kanohi Olisi
Moce Skanowanie telepatyczne
Narzędzia Płonące Łańcuchy (dawniej)
Status Martwy
Lokalizacja Spherus Magna
Zmutowany
KarzahniNew.PNG
Kanohi Olisi
Moce Skanowanie telepatyczne
Narzędzia Płomienne Łańcuchy (dawniej), Miotacz Kałamarnic (dawniej)

Karzahni był szaloną i okrutną istotą zamieszkującą Wszechświat Matoran, "bratem" Artakhi i dawnym władcą krainy Karzahni.

Historia

Karzahni został stworzony razem z Artakhą przez Wielkie Istoty około 100 000 lat temu. Niedługo po narodzinach, dwójka braci walczyła o legendarną Maskę Kreacji; Karzahni przegrał tę walkę.

Podczas gdy Artakha zdecydował się stworzyć raj dla Matoran sumiennie wykonujących swoje obowiązki, Karzahni postanowił zająć się tymi nieposłusznymi, obierając sobie za cel naprawianie ich i odsyłanie z powrotem do ich ojczyzn. Jednakże, nie był zbyt dobry w swoim fachu i zamiast naprawiać Matoran, przebudowywał ich w koszmarne, słabsze formy. Aby zrekompensować fizycznie uszkodzenia, Karzahni dawał każdemu z Matoran broń i wysyłał na Południowy Kontynent, by nikt nie ujrzał jego nieudanych kreacji.

W końcu Turaga zauważyli, że Matoranie wysyłani do Karzahniego nie wracają i przestali wysyłać niesubordynowanych robotników do jego krainy. Rozzłoszczony brakiem nowych Matoran, Karzahni obarczył winą za swe porażki swoich podopiecznych i przestał ich odsyłać, więżąc ich na zawsze w swojej krainie i zastępując ich maski własnymi, chorymi wersjami, pozbawiając Matoran ich tożsamości.

Kiedy Jaller, Hahli, Matoro, Kongu, Hewkii i Nuparu przybyli do Karzahni, zostali zabrani przez Manasy do samego władcy krainy. Karzahni kazał im zdjąć maski i założyć jego własne, lecz Jaller odmówiał, gdyż niedawno dowiedział się, że jego Kanohi należała niegdyś do Turagi Lhikana. W odpowiedzi, Karzahni użył swojej Kanohi Olisi i pokazał Matoraninowi wizję co by się stało, gdyby nie poświęcił się za Takuę. Przerażony i przygnieciony straszną wizją, Jaller zdjął maskę i zastąpił ją tą podarowaną od Karzahniego, podobnie jak reszta grupy.

Karzahni nakazał im iść do pracy przy ogniu pieca, oprócz Hahli, która miała mu opowiedzieć o świecie zewnętrznym. Matoranka zaprotestowała, ale Hewkii i Jaller przekonali ją, by się zgodziła. Po godzinach opowieści o wyspie Mata Nui, Wielkim Duchu, Makucie i Toa, Hahli chciała odpocząć i poprosiła Karzahniego, by opowiedział swoją historię, a ten zgodził się.

Później, Karzahni zmierzył się z nowo przybyłymi i sponiewieranym Matoraninem, z którym się sprzymierzyli. Władca wyśmiał ich opowieści o Wielkim Duchu i zagroził im pokazaniem kolejnej przerażającej wizji. Matoro wyzwał go, by pokazał im najstraszliwszą wizję, jaką tylko mógł wytworzyć. Rozgniewany tytan ukazał im ich największy lęk - śmierć Mata Nui. Sam był zdumiony tym, że Wielki Duch, w którego istnienie sam nie wierzył, istnieje naprawdę i rzeczywiście umiera. Będąc w szoku, dał szansę szóstce Matoran na ucieczkę, a ci wsiedli do Kanistrów Toa i uciekli z wyspy, zapominając o Matoraninie, który im pomógł. Karzahni uświadomił sobie, że potęga, jaką posiadał Mata Nui wkrótce może być na wyciągnięcie ręki i postanowił zagarnąć ją dla siebie.

Zaczął organizować armię Matoran, trenując ich w walce. Niedługo potem, opuścił swoją krainę razem z Manasami. Śledził Jallera i jego towarzyszy do wyspy Voya Nui i był świadkiem ich transformacji w Toa Inika oraz ich bitew przeciwko Piraka. Po schwytaniu, wytrenowaniu i uzbrojeniu kilku Manutri, Karzahni podążył za Toa Inika do Mahri Nui, gdzie został zmutowany przez wody Otchłani.

Otchłań

Zdezorientowany przez swoją mutację, Karzahni zgubił trop Toa Inika i natknął się na Toa Lesovikka oraz Sardę, po czym zaatakował ich. Owinął wokół Lesovikka Płonące Łańcuchy, ale pokrzepiony słowami Sardy, Lesovikk rozerwał łańcuchy i stanął do walki z Karzahnim. Napastnik pokazał Sardzie straszną wizję, która pozbawiła Matoranina przytomności i wytrąciła z powietrznego bąbla, w którym przebywali wszyscy Matoranie z Mahri Nui, by uniknąć wystawienia na działalność Mutagenu. Lesovikk uratował przyjaciela, który jednak zdążył się zmutować. W międzyczasie, Karzahni uciekł.

Podróżując przez mroczne wody, Karzahni usłyszał rozmowę Toa Matoro z robotem na temat Włóczni Artakhi. Rozpoznając w wyglądzie robota projekt jego brata, Karzahni przypuścił atak i zniszczył zreanimowane ciało, które podróżowało razem z nimi, biorąc je za ich sojusznika. Karzahni wyzwał robota, zmuszając Teridaxa do ujawnienia swojej obecności wewnątrz maszyny. Tytani rozpoczęli walkę, z której zwycięsko wyszedł Maxilos, przy okazji uwalniając Matoro. Karzahni przyzwał swoją armię Manasów, ale Teridax użył swojej mocy i obrócił ją przeciwko sobie samej, przez co kraby zaatakowały i zabiły się nawzajem. Karzahni uwięził Teridaxa w wizji na chwilę, ale wściekły Makuta uwolnił się i rozerwał umysł przeciwnika na kawałki. Pokonany Karzahni spadł w głębiny oceanu.

Karzahni Battle.png

Zmutowany Karzahni walczy z Sardą i Idris

Lesovikk, Sarda i Ga-Matoranka Idris, która zmutowała się i zaczęła oddychać pod wodą, obserwowali powyższą walkę, a następnie wyruszyli za Karzahnim. Ten wpłynął do podwodnej jaskini, a Lesovikk wpadł na pomysł zastawienia pułapki. Jednak zanim skończył myśl, został uwięziony w wizji. Matoranie martwili się o Toa i postanowili mimo wszystko zadziałać przeciwko Karzahniemu. W międzyczasie, Lesovikk zaczynał odkrywać, że otaczający go świat jest ułudą. Uwolnił się i zobaczył Matoran ściągających tyrana w pułapkę. Uratował ich i wprowadził Karzahniego w pułapkę. Po chwili pojawił się Botar, agent Zakonu Mata Nui, i zabrał tyrana na Daxię.

Karzahni był pilnie strzeżony na Daxii, gdzie Zakon Mata Nui liczył na wyciągnięcie z niego informacji mogących posłużyć do odwrócenia działań mutacyjnych eksperymentów Bractwa Makuta. Niedługo potem Karzahni został ponownie uwięziony w Otchłani przez zastępcę Botara, co miało być jego karą za zamienienie życia wielu Matoran w piekło.

Mata Nui, po pokonaniu Teridaxa, użył energii Prototypowego Robota i Igniki, by cofnąć mutacje Karzahniego i innych wywołane przez wody Otchłani.

Spherus Magna

Karzahni przestał być pod nadzorem, kiedy przeniósł się na odbudowaną planetę Spherus Magna. Jednakże, został niedługo potem zamordowany przez Velikę, jednego z naprawionych przez niego Matoran, który okazał się być Wielką Istotą w ukryciu. Jego ciało zostało znalezione w Żelaznym Kanionie przez Kopakę i Pohatu, którzy podejrzewali, że to Leskovikk jest winien śmierci tyrana, gdyż na miejscu zbrodni odnaleźli Miecz Powietrza Lesovikka. Zabrali ciało do swojego obozu, gdzie zostało zbadane przez Tahu.

Alternatywne wszechświaty

Alternatywny Wszechświat Imperium Toa

W tym wymiarze, kraina Karzahniego została zinfiltrowana przez oddział Toa, a tyran dostał wybór pójścia z nimi lub śmierci. Karzahni zdecydował się przyłączyć do Imperium Toa i zaczął kierować Ośrodkiem Reedukacji razem z Toa Mata Gali.

Cechy i umiejętności

Karzahni wydawał się być obłąkany a jego działania były nie do przewidzenia. W jednej chwili potrafił być przyjaznym i miłym, by chwilę potem przejść do morderczej wściekłości. Posiadał ogromną siłę, lecz rzadko z niej korzystał, częściej używając na swych wrogach mocy swej Kanohi. Rządził dzięki sianiu lęku i psychologicznym manipulacjom, takim jak podmienianie masek Matoran, by pozbawić ich jakiejkolwiek tożsamości. Mógł skanować teren swoim umysłem, co zademonstrował, kiedy odnalazł Jallera i jego przyjaciół po ucieczce ze swoich stanowisk pracy. Posiadał również zdolność do przebudowy własnego ciała i mógł szybko naprawić własne fizyczne uszkodzenia. Jego zbroja była czarno-złota, kiedy spotkał Jallera i jego kompanię, lecz później tyran przebudował się i nosił zielony pancerz.

Karzahni szczerze nienawidził swojego brata, Artakhi, z powodu przegranej bitwy, którą z nim stoczył, i szerzył później swoją zawiść, czując urazę do wszystkiego, co Artakha stworzył.

Pomimo wybrania swej krainy na miejsce, do którego mieli trafiać Matoranie wymagający naprawy, Karzahni był słaby w swoim fachu i zamiast naprawiać Matoran, nadawał im przerażające, osłabione formy. By zrekompensować wszelkie niedogodności, często dawał im broń.

Po mutacji w wodach Otchłani, maska Karzahniego stopiła się z jego twarzą, jego ciało drastycznie się zmieniło, a sam tyran zyskał możliwość oddychania wodą, lecz nie mógł oddychać powietrzem. Jego wszystkie mutacje zostały cofnięte przez Kanohi Ignikę na Spherus Magna.

Maska i uzbrojenie

Maska Karzahniego to Kanohi Olisi, Maska Alternatywnej Przyszłości, dzięki której mógł ukazywać wizje typu "co by było, gdyby..." - zwykle by przerazić Matoran. Jego maska nawet mimo połączenia z twarzą po mutacji nadal zachowała swą moc, jednak po bitwie z Teridaxem i uszkodzeniu umysłu Karzahniego, nadawane przez niego wizje były mniej wiarygodne. Maska powróciła do swej dawnej formy po cofnięciu mutacji, lecz została złamana, kiedy Karzahni spadł do Żelaznego Kanionu.

Broń Karzahniego to Płonące Łańcuchy, palące się wiecznym ogniem nawet w wodach Otchłani. Podczas pobytu pod wodą, Karzahni korzystał także z Miotacza Kałamarnic, broń ta została mu jednak zarekwirowana po aresztowaniu przez Zakon Mata Nui.

Statystyki

Siła: 12
 
Zwinność: 10
 
Wytrzymałość: 13
 
Inteligencja: 13

Informacje o zestawie

Zmutowany Karzahni został wydany wraz z Sardą, Idris i podwodną pułapką w drugiej połowie 2007 roku jako duży ekskluzywny zestaw, składający się z 372 części. Postać Karzahniego mogła strzelać z Miotacza Kałamarnic.

Artykuł o zestawie 8940 Karzahni na Legopedii.

Cytaty

"Kiedyś... chyba 100 000 lat temu, straciłem już rachubę... Matoranie przybywali tutaj, do tej krainy. Niektórzy uszkodzeni, inni niemający motywacji do pracy. Niewielka liczba odnalazła tu nowe życie... reszta odnalazła to, czego mogła się spodziewać, czyli nic."
— Karzahni, Mroczne Przeznaczenie
"Wielki, śniący duch? Opancerzony, zmiennokształtny tyran? Sześciu bohaterów kąpiących się w srebrnej cieczy i wychodzącyvh z niej z nową mocą i maskami? Czy macie mnie za jakiegoś tchórzliwego Rahi, który przestraszy się opowiastek Matoran? Nie ma żadnego Mata Nui, żadnego Makuty, żadnych Toa. Są tylko Karzahni, Artakha i wszechświat, które istnieje, by nam służyć."
— Karzahni, Mroczne Przeznaczenie
"Jesteś obłąkany!"
"Wolę określenie "kreatywny". Chociaż, wydaje mi się, że i tak nie ma pomiędzy tymi dwoma słowami zbytniej różnicy...
"
— Hahli i Karzahni, Mroczne Przeznaczenie
"Trwa wojna, której stawką jest władza w całym wszechświecie. Ale najpierw... muszę naostrzyć pazury w starciu. Kiedy skończę z wami, będę wreszcie gotów... gotów do podboju!"
— Karzahni do Sardy i Lesovikka, Sny o Zagładzie
"Potężny, pełen pychy i oszalały - te trzy określenia doskonale opisują Karzahniego. Rządzi krainą nazwaną jego imieniem od ponad 100 000 lat i przez cały ten czas nie stał się ani trochę bardziej wyrozumiały czy miłosierny."
— Toa Helryx, Świat

Pojawienia

Książki Online

Powieści

Przewodniki

Opowiadania

Linki zewnętrzne

Więcej w Fandom

Losowa wiki