FANDOM

Anatomia – dział biologii, nauka zajmująca się badaniem budowy organizmów. Przedmiotem zainteresowania różnych działów anatomii jest badanie położenia, kształtu, składu oraz ewolucji narządów, tkanek i komórek. W świecie Bionicle wygląda to trochę inaczej bo istoty je zamieszkujące są w większości biomechaniczne, posiadają zharmonizowane układy biologiczne i mechaniczne.
300px-Buildingbionicle

Budowa ciała

Dokładniej, w Uniwersum Matoran występują 3 rodzaje istot:
  • biomechaniczne - najpowszechniejsza grupa, podstawowi przedstawiciele: Matoranie.
  • biologiczne - spotykane głównie na powierzchni, gdzie nie potrzeba takiego przystosowania do podziemi jak u istot biomechanicznych; są pozbawione pancerza i elementów mechanicznych - zalicza się do nich Krana, Kraata, Kałamarnice.
  • mechaniczne - właściwie są to po prostu maszyny: przykładami są Bohroki.

W przypadku istot biomechanicznych części biologiczne są podobne do tych spotykanych w świecie ludzi - Matoranie mają np. mięśnie czy płuca, ale nie mają przewodów pokarmowych i układów wydalniczych. Części mechaniczne, jak pancerz, cylindry, zębatki itp. są wkomponowane w ich tkankę, mają też tzw. heartlights (światełka sercowe) na klatce piersiowej: nie posiadają natomiast części elektrycznych czy elektronicznych. Części mechaniczne nie są elektroniczne tak jak np. komputery, są raczej jak maszyny, podobnie jak zegary.

Ze względu na te różnice, życie istot biomechanicznych trwa bardzo długo - nawet kilkaset tysięcy lat (dla Matoran jest to 100 000 lat, czyli 1.000.000 lat ludzkich). Matoranie potrafią także w razie potrzeby odbudować się; na Mata Nui przebudowali się w silniejsze formy tuż po atakach Bohrok-Kal. Karzahni odbudowuje Matoran uszkodzonych w czasie spełniania swych obowiązków. Toa Mata po tysiącach lat spędzonych w Kanistrach niemal całkiem utracili tkankę biologiczną (uległa zanikowi), kiedy jednak zostali zesłani na powierzchnię, natychmiast się odtworzyła.

Spożywanie odbywa się inaczej niż w zwyczajnym świecie. Matoranie nie mają układów pokarmowych (żołądki, przełyki itp.) - żywią się energią. Raz do roku, w Metru Nui zbierali się przy wirze energii i pobierali ją w takiej ilości, aby starczyło do następnego spotkania. Na Mata Nui takiego wiru nie było i Matoranie pobierali energię z "przekąsek" jak np. owoce, ryby itp., wciągając ich energię. Wg jednej z teorii, jest to energia wiązań atomowych, utrzymującej materię w porządku. Jednak takie małe źródła energii starczyły co najwyżej na jeden dzień.

Absolutnie pewne jest to, ze w świecie Bionicle nie ma reprodukcji biologicznej. Nowi Matoranie, jeśli są potrzebni, tworzeni są w specjalnej maszynie, do której dostęp mają wyłącznie Turaga. Jedynym celem tworzenia nowych Matoran jest zapewnienie wydajności pracy, gdyż (w pierwotnych założeniach) martwi lub zepsuci Matoranie są odbudowywani i zsyłani z Czerwonej Gwiazdy. Wiadomo, że Toa i inni mają zwyczaj zwracać się do siebie "bracia" i "siostry", ale jest to określenie wskazujące że są oni towarzyszami broni i mają jeden cel (utrzymać pokój, gdy idzie o Toa, lub zburzyć go, gdy idzie o złe istoty). Makuta miał zwyczaj mówić "bracia" do towarzyszy w Bractwie i do Mata Nui. Poza tym, Sidorak proponował Roodace małżeństwo, jednak jest to raczej związek umowny (jak ślub cywilny, nie kościelny).

Mimo wszystko w Bionicle istnieje pojęcie miłości. Matau miał zwyczaj flirtować z Nokamą (a ta miała zwyczaj sprowadzać go na ziemię), Hewkii jest w związku z Macku. Niektórzy twierdzą, że jest tak mało związków w Bionicle, bo historia jest kierowana do młodych chłopców, którzy mają zwyczaj odrzucać takie pojęcia w pewnym wieku.

Bara Magna

W świecie Glatorian i Agori sprawa wygląda inaczej. Żyją oni dużo krócej od Matoran i Toa. Są oni w 85% organiczni a w 15% mechaniczni (Części mechaniczne są implantami zwiększającymi wytrzymałość fizyczną, zostały wmontowane w czasach Wojny o Rdzeń). Odżywiają się jak ludzie w rzeczywistym świecie. Wiadomo iż cały spożyty pokarm zostaje wykorzystany. Trawienie polega na rozbiciu cząsteczek w jedzeniu na atomy (podobnie jak u Matoran, lecz oni pobierają samą energię z pokarmu). W przeciwieństwie do Matoran i Toa, Glatorianie i Agori mogą chorować. Znanym przypadkami choroby na Bara Magna są

  • Certavus - Glatorian z Iconoxu. Zmarł z przyczyn naturalnych na chorobę.
  • Plemię Żelaza - zostało zdziesiątkowane przez tajemniczą zarazę.

W każdej wiosce na Bara Magna są kobiety.

Trivia

  • W filmiku Creeps from the Deep Pridak przecina mackę Kalmaha a z niej wydobywa się krew.
  • Glatorianie i Agori byli podstawą dla Wielkich Istot przy tworzeniu mieszkańców Wszechświata Matoran.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki