Fandom

Encyklopedia Bionicle

Makuta

1814stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja11 Udostępnij
Ten artykuł dotyczy gatunku i tytułu. Być może chodzi ci o przedstawiciela tegoż gatunku, często nazywanego Makutą, bądź postać Twórcy Masek z drugiej generacji BIONICLE.
"Prawdziwym wyzwaniem Makuty jest wybranie czyją mocą zniszczy przeciwnika. To się robi nudne gdy cały czas używasz tych samych. Różnorodność to przyprawa zniszczenia."
— Makuta Antroz, Cienie na Niebie
Makuta
Makuta Species.png
Rozumny Gatunek
Moce Moce Kraata, Kanohi
Lokalizacja Wszechświat Matoran (dawniej), Spherus Magna
Status Krytycznie zagrożony
Wymowa Ma-ku-ta

Makuta to gatunek skorumpowanych, aroganckich istot, pierwotnie mających szerzyć dobro i pokój we Wszechświecie Matoran.

Historia

Około 100 000 lat temu, gatunek Makuta został stworzony przez Mata Nui na wyspie daleko na południu Wszechświata Matoran - sto istot, 85 mężczyzn i 15 kobiet. Uformował ich ciała z zielonej cieczy stworzonej przez Wielkie Istoty. Mata Nui stworzył stu członków gatunku, osiemdziesiąt pięć mężczyzn i piętnaście kobiet, z których wszyscy zostali stworzeni, aby być częścią Bractwa Makuta i tworzenia Rahi. Krótko po ich stworzeniu, Wielki Duch mianował Miserixa liderem Bractwa.

W wyniku Wojny Domowej Matoran, Miserix wysłał każdego Makutę do innego regionu wszechświata, w celu zapewnienia pokoju w regionie i zapobiegnięciu kolejnego powstania.

Po klęsce Barraki, jeden z Makuta, Teridax, zaczął rozwijać swe myśli o obaleniu Wielkiego Ducha. Po uzyskaniu informacji od Mutrana, który otrzymał je od Tren Kroma, ogłosił swoje plany Bractwu, którego większość stanęła po jego stronie. Pięcioro Makuta pozostało lojalnymi wobec Miserixa, jednakże, po jego porażce, Teridax rozkazał ich zabić. Miserix został uwięziony na Artidax przez Krikę, który potajemnie przeciwstawił pierwotnego celu zabicia byłego przywódcy Bractwa.

Pierwotnie biomechaniczni, Makuta ostatecznie ewoluowali w tym samym czasie do stanu czystej energii, w którym nie musieli co jeść, spać, oddychać, lub może odczuwać ból. Ta ewolucja była po raz pierwszy zauważona przez Makutę Bitila, i Chiroxa, który zbadał esencję Kojola, by odkryć co się z nimi stało. Teridax wezwał Duchy Nynrah aby wzmocnili ich pancerze. Sprawiało to, że Makuta byli wyjątkowo podatni na ataki Toa Żelaza i Magnetyzmu, zaczęli więc kontrolować populację Fe- i Fa-Matoran, zwerbowali także wielu Toa tych żywiołów do swoich drużyn Toa. Wkrótce potem, Makuta podjęli też wspólną decyzję unikania ich wewnętrznego światła, stając się prawdziwymi potworami z mroku.

Jako część swego planu, Teridax zainfekował Wielkiego Ducha wyspecjalizowanym Wirusem około 1,300 lat temu, przez co Wielki Duch przeszedł w stan uśpienia trzy stulecia później, co ujawniło ostateczną zdradę Bractwa. Razem ze zdradą, Makuta rozpoczęli realizację mistrzowskiego spisku w próbie obalenia Wielkiego Ducha i zdobycia władzy nad wszechświatem.

Próbując się pozbyć Makuta, Teridax kazał siedmiorgu swych najlepszych wojowników wejść do Karda Nui po jego odkryciu. Antroz, lider drużyny, później wezwał Icaraxa do pomocy w bitwie, i w próbie odparcia ataku Toa Nuva. Icarax i Krika póżniej zginęli podczas walk, a reszta została unicestwiona przez Burze Energii w Karda Nui.

Zakon Mata Nui, tajna organizacja, która bacznie śledziła Makuta, ostatecznie ujawniła swe istnienie i zaczął wojnę przeciwko Bractwu. Miserix został uwolniony jako część ich wcześniejszego planu. Kilkanaścioro Makuta zostało zabitych przez Zakon Mata Nui i Miserixa. Ten, po wydarciu informacji o pobycie Teridaxa z Makuty z Steltu, zaabsorbował Makutę i ruszył do Metru Nui, gdzie spotkał Toa Hagah dążących pokonania Teridaxa. Po przybyciu na miejsce przeznaczenia, Teridax objawił im swoją pozycję władcy wszechświata, i rzucił potężną iluzję wokół Miserixa, co sprawiło, że dawny lider Bractwa uwierzył, że jest teraz malowidłem na ścianie.

Po uzyskaniu pełnej kontroli ciała Mata Nui, Teridax podniósł się z dna morskiego Aqua Magna, i przystąpił do egzekwowania swych rządów w Wszechświecie Matoran. Zaczął używać pozostałych Makuta do produkcji Kraata dla niego, w celu utrzymania wielkiej armii Rahkshi, choć później zabił ich wszystkich. Podczas rozmyślania nad poszukiwaniem ducha Mata Nui i zniszczenia go, Teridax zauważył obecność innego Makuta, jednego z alternatywnego wymiaru. Zdając sobie sprawę, że jest to alternatywna wersja siebie samego, porozmawiał z Makutą, i przyzwał trzech Mrocznych Takanuva do zmierzenia się z Alternatywnym Teridaxem.

Tren Krom, który ukradł ciało Lewa Nuva, przybył do Rdzenia Procesora, by wysłać wiadomość do Mata Nui. Tam odkrył portret Miserixa i wykorzystał swoje moce do uwolnienia Makuta z iluzji. Po bitwie, Miserix, razem z innymi obecnymi był teleportowany z Wszechświata Matoran do przestrzeni kosmicznej. Zanim jego Antidermis zamarzło, został uratowany przez Vezona, który przewiózł go do więzienia Wielkiej Istoty przeklętej przez Kanohi Ignika, na Bota Magna.

Później, Teridax wylądował na Bara Magna, gdzie walczył z Mata Nui. Podczas konfliktu, próbował zniszczyć planetę przez strzał grawitacji. Mata Nui zdołał przekierować energię na dwa księżyce rozbitej planety, ściągając je w kierunku planety. Obaj kontynuowali walkę, do czasu, gdy Mata Nui pchnął swego wroga na drogę jednego z najbliższego fragmentu satelity. Skała uderzyła w głowę większego robota, zabijając Teridaxa.

Makuta jako Tytuł

Dawniej, słowo "Makuta" było używane jako odniesienie do nielicznej grupy potężnych istot, które chroniły Matoran - do gatunku. Gdy poszczególni Makuta zostali przydzieleni do chronienia danych terenów, ich mieszkańcy zaczęli zwracać się do nich za pomocą tytułu "Makuta", jako że najczęściej nie znali imion swych obrońców.

Znani Makuta

Poniżej jest lista wszystkich znanych Makuta:

LoMN Winged Teridax.PNG

Teridax

Ciekawostki

  • Krika, Gorast i Bitil po mutacji stracili dostęp do wielu mocy Makuta.
  • Gdy Makuta wyewoluowali w Antidermis, pancerz Miserixa nie został poprawiony przez Duchy Nynrah, dlatego musiał on pochłaniać inne istoty, aby móc pomieścić swoją energię.
  • Makuta są w stanie tworzyć Matoran, lecz żaden z nich nie wykorzystuje tej możliwości. Po prostu tego nie chcą.
  • Makuta zbudowani są z Antidermis, nie Protodermis, dlatego nie mogą zostać wskrzeszeni na Czerwonej Gwieździe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki