FANDOM

"Martwimy się tym, gdzie idziemy... nie tym, gdzie byliśmy. Makuta chciał, żebyśmy obrócili się przeciw sobie, walczyli ze sobą, tak aby mógł odnieść sukces. Ale powstrzymaliśmy go. I powstrzymamy go znowu."
Toa Hordika Nokama, Wyzwanie Hordika

Nokama
Matoran Nokama
Matoranin
Klasa Ga-Matoranka
Tytuł/Praca Nauczycielka
Maska Rau
Set Toa Nokama
Toa Metru
Tytuł Toa Toa Metru Wody
Maska Wielka Rau
Narzędzia Hydroostrza
Set Toa Hordika Nokama
Toa Hordika
Tytuł Toa Hordika Wody
Narzędzia Płetwoharpuny, Rhotuka
Turaga Nokama Set
Turaga
Maska Szlachetna Rau
Narzędzia Trójząb
Status Żywa
Wymowa No-ka-ma

Nokama była Ga-Matorańską nauczycielką, Toa Metru Wody i chwilowo Toa Hordika Wody. Później stała się jedną z Turaga z Mata Nui razem z innymi Toa Metru i była jedną z Turaga z Metru Nui przed początkiem rządów Teridaxa.

Biografia

Matoranka

Nokama Nauczycielka

Nokama podczas lekcji

Jako Matoranka, Nokama była nauczycielką w Ga-Metru. Któregoś razu, gdy przechadzała się nieopodal kanału Protodermis, poślizgnęła się i wpadła do niego. Kanał doprowadził przerażoną i tonącą Nokamę aż do Ko-Metru, nim jej przyjaciele zdążyli jej pomóc.

W czasie swojej kariery, Nokama otrzymała prestiżowe nagrody za wzorowe nauczanie i innowacyjny sposób oczyszczania Protodermis. Po tym jak Macku, jedna z uczennic Nokamy, odkryła Żółwie Dermis, a ich populacja znacznie wzrosła, Turaga Dume rozkazał wypędzić Rahi z miasta. To właśnie Nokama i Macku przekonały go do zmiany zdania.

Kilka tygodni przez Wielkim Kataklizmem, Toa Lhikan, zgodnie z wolą Wielkiego Ducha, dał Nokamie Kamień Toa i mapę podczas jednej z jej lekcji. Podążając zgodnie z mapą, Nokama zaniosła Kamień Toa do Wielkiej Świątyni, gdzie spotkała pięciu innych Matoran: Vakamę, Matau, Nuju, Onewę i Whenuę, którzy również otrzymali Kamienie Toa od Lhikana. Po umieszczeniu Kamieni w przeznaczonych do tego otworach w Suvie, uwolniona energia Lhikana przemieniła szóstkę Matoran w Toa.

Toa Metru

Nokama jako jedyna wzięła na poważnie wizje Vakamy, które ukazały Wielkie Dyski i ich poszukiwania. Od tamtej pory zawsze broniła zdania Vakamy i starała się przekonać do niego innych, bez względu na to jak szalone czy nieracjonalne by ono było. Zabrawszy broń z Wielkiej Świątyni, Nokama odczytała wyrzeźbioną w ścianie sanktuarium mapę ukazującą lokalizację Wielkich Kanoka. Drużyna rozdzieliła się i wyruszyła znaleźć szóstkę Matoran, znającą położenie Dysków. Po tym, jak Vakama wspomniał, że jedna z dawnych uczennic Nokamy, Vhisola, znała położenie Wielkiego Dysku, Toa Wody natychmiast poszła jej szukać.

Po bezowocnym przeszukaniu domu Matoranki i ucieczce przez Vahki Bordakhiem, Nokama złożyła wizytę w szkolnym laboratorium Vhisoli, które zastała splądrowane. Zeznanie Ga-Matorańskiej pracownicy o czworonożnej istocie będącej odpowiedzialną za zniszczenia tylko jeszcze bardziej zmartwiło Nokamę, jako że w wizji Vakamy pojawił się nie kto inny jak taka sama czworonożna istota. Nokama wróciła do domu Vhisoli, gdzie po raz pierwszy użyła swojej mocy żywiołu - wystrzeliła strumień Płynnego Protodermis do strącenia z budynku ornamentu na ulicę i zdezorientowania Vahki otaczających mieszkanie. Dokładniejsze przeszukanie domu Matoranki ujawniło tabliczkę przedstawiającą potężny dysk nieopodal Wielkiej Świątyni. Po drodze do świątyni, Toa zastała grupę Matoran zebranych u podnóży wysokiego budynku, na którego dachu znajdowała się Vhisola. Używając wodnych kanałów do wzniesienia się w górę, Nokama złapała Matorankę, ratując ją. Nawet po tej przygodzie, trzeba było przekonać Vhisolę do pomocy Toa w odnalezieniu Wielkiego Dysku.

Po powrocie do Wielkiej Świątyni z Vhisolą, Nokama dołączyła do pozostałych Toa Metru, którzy zebrali pozostałych pięciu Matoran znających lokalizację Wielkich Dysków. Kiedy opisywali swoje niebezpieczne poszukiwania i przeżycia, doszli do wniosku, że jeden z Matoran zdradził pozostałych; wszystko wskazywało na to, że był to Ahkmou. Po rozdzieleniu się na trzy drużyny, Nokama, Matau, Vhisola i Orkahm przeszukiwali okolice Wielkiej Świątyni w poszukiwaniu legendarnego Dysku, który Nokama znalazła między zębami Mieszkańca Głębin. Gdy wypłynęła na powierzchnię, Nokama zobaczyła, jak Vahki grożą jej towarzyszom. Dzięki idealnemu zwodowi udało jej się posłać ścigającą ją morską istotę na Vahki, co umożliwiło dwójce Toa i Matoranom ucieczkę. Nokama towarzyszyła Matau, Orkahmowi i Vhisoli w wyprawie do Le-Metru, gdzie Orkahm wyjawił położenie Wielkiego Dysku.

Toametrunokamadj9

Toa Metru Nokama w Legendach Metru Nui

Później, sześciu Toa i Matoranie spotkali się, by przedyskutować, w jaki sposób Wielkie Dyski mogą pokonać Morbuzakha. Po odkryciu królewskiego korzenia w Wielkim Piecu w Ta-Metru, Nokama oznajmiła, że Vakama powinien być ich przywódcą w nadciągającej walce.

Gdy dotarli na miejsce, Toa zostali zaatakowani przez pnącza Morbuzakha. Z pomocą Nuju, Nokama uwolniła pozostałych, uwięzionych przez bluszcz. Wewnątrz Wielkiego Pieca, Toa zmierzyli się z Morbuzakhiem. Nokama wyczerpała swoją moc żywiołu, neutralizując działanie szalejących dookoła płomieni ognia. Z pomocą Matoran połączonych w Matoran Nui, Toa Metru pokonali Morbuzakha.

Nim wyruszyli do Koloseum, gdzie mieli zostać okrzyknięci bohaterami, Toa Metru musieli zmierzyć do Onu-Metru, by załatać pękniecie w falochronie Archiwów. Na miejscu zostali zaatakowani przez zmiennokształtną Rahi, Krahkę. Istota mogła nie tylko przybrać kształt wojowników, ale również używać ich Mocy Żywiołów. Krahka schwytała wszystkich Toa oprócz Nokamy, która samodzielnie pokonała trójkę Rahkshi i odnalazła później swoich towarzyszy. Po stoczeniu boju z wszystkimi sześcioma Toa Metru, Krahka przegrała walkę i uciekła.

Pokonawszy Krahkę, Toa wyruszyli do Koloseum, gdzie zostali oskarżeni przez Turagę Dume (w rzeczywistości Makutę Teridaxa w przebraniu) o spowodowanie zniknięcia Toa Lhikana. Nuju, Onua i Whenua zostali szybko pojmani, jednak Matau, Nokamie i Vakamie udało się uciec. Udali się do Ga-Metru, gdzie zaatakował ich Vahki Bordakh. Nokama, porażona mocą Buławy Lojalności, zrzuciła Vakamę z dachu wieżowca. Vakama odkrył wtedy, że jego Miotacz Kanoka może posłużyć również jako plecak odrzutowy, i użył go, by wzbić się w powietrze. Nokama, wciąż pod kontrolą buławy Bordakha, chciała zaatakować Matau, ale została odepchnięta na skraj dachu. Uratował ją Vakama, a moc buławy wreszcie zanikła i Nokama wróciła do normy. Toa uciekli do Ta-Metru wewnątrz Sterowca. Po walce z Vahki Nuurakhiem i Mrocznymi Łowcami Nidhikim i Krekką, trójka Toa stoczyła bój z Tahtorakiem, wielkim przypominającym smoka Rahi, zbudzonym podczas wcześniejszej walki Toa z Krahką. Pokonali go używając osłabionych Dysków i zrzucili Tahtoraka w głębiny Metru Nui.

Potem, trójka wyruszyła do Po-Metru, gdzie Nokama odkryła moc swojej Kanohi Rau, Maski Tłumaczenia, kiedy zaczęła porozumiewać się z Kikanalo. Nokama przekonała przywódcę stada, by zaprowadził ich do miejsca, w którym przetrzymywany był Toa Lhikan. Kikanalo zaprowadziły trójkę wojowników do Doliny Długich Szeptów. Z pomocą przywódcy stada, Nokama pokonała Zadakhi strzegące wejścia do więzienia. Wraz z Vakamą i Matau wkroczyła do tunelu prowadzącego do Więzienia Mrocznych Łowców, gdzie trójka spotkała pozostałych Toa Metru oraz tajemniczego Turagę, który ujawnił się jako Turaga Lhikan. Toa odkryli Sferę Matoran z Turagą Dume w środku i uświadomili sobie, że ten, którego spotkali w Koloseum, nie był prawdziwym Turagą Dume. Po walce z Rorzakhami i okrutnymi Lohrakami, Toa uciekli Transporterem Vahki i zmierzyli do Koloseum.

LoMN Krekka vs Nokama Metru

Nokama kontra Krekka

Niestety, przybyli za późno, by uratować Matoran, którzy zostali uwięzieni w Sferach Matoran przez Vahki. "Turaga Dume" ujawnił się jako Teridax, na krótko przed tym, jak Mata Nui, zarażony wirusem Makuty, zapadł w sen i rozpętał się Wielki Kataklizm. Gdy Teridax przybierał nową formę, Toa załadowali kilka Sfer Matoran na swój pojazd i uciekli z miasta, kierując się w stronę Wielkiej Bariery, po drodze walcząc z Nidhikim i Krekką. Teridax zaatakował ich filarami płynnej Protodermis, przez co Toa wypuścili niektóre Sfery, a te wpadły do Srebrnego Morza. Podczas gdy Vakama i Lhikan zajęli się Teridaxem, Nokama i pozostali Toa odratowali Matoran. Później dołączyli do Vakamy i uwięzili Teridaxa w Pieczęci Toa, a następnie opuścili Metru Nui w poszukiwaniu nowego domu dla Matoran.

Przedzierając się przez Barierę w statku, który ochrzcili "Lhikan" na cześć poległego Turagi, Toa stoczyli walkę z zagubionymi Nuurakhami i bezpiecznie przeszli obok gotującej się wody. Zaniepokojona sześcioma Sferami Matoran utrzymującymi statek na powierzchni i uszkodzeniami, jakie mogły zostać spowodowane ostatnimi walkami, Nokama zanurkowała, sprawdzić, co z nimi. Widząc, że ze Sferami wszystko w porządku, Toa Wody popłynęła dalej by upewnić się, czy na ich drodze nie ma żadnych niebezpieczeństw. Niedługo potem Nuju stworzył wyłom w jaskiniowej rzece i udał się na zwiad, zmartwiony długą nieobecnością Nokamy. Lhikan został wtedy odciągnięty od dwójki Toa przez wir wodny. Gdy Nokama powróciła, zobaczyła tonącego Nuju i uratowała go. Oboje bezpiecznie wrócili na pokład statku, którego pozostali Toa Metru ocalili przed niebezpieczeństwem.

Podróżując dalej, Toa zostali zaatakowani przez grupę Kralhi, która schwytała wojowników i przejęła ich statek. Toa odkryli, że za wszystkim stoi Mavrah, Onu-Matoranin i dawny przyjaciel Whenuy, który zniknął z Metru Nui razem z prehistorycznymi Rahi po tym, jak badanie owych stworzeń zostało przerwane. Toa próbowali wyjaśnić Matoraninowi, że Metru Nui zostało zniszczone, i że nie miał powodu, by brać ich za wrogów, ten jednak im nie wierzył, co zaowocowało kolejną walką. Po zmierzeniu się z Kralhi, zbłąkanymi Vahki Vorzakhami i starożytnymi Rahi, Toa udało się powrócić na pokład swojego statku. Podczas walki, Mavrah został przypadkowo zabity przez swoje Rahi, a jedna ze Sfer Matoran, w której uwięziony był Ahkmou, wypadła za burtę i wpadła do morza. Po zniszczeniu przejścia prowadzącego do tunelu, Nokama wyrzeźbiła na skalnej ścianie obraz przedstawiający Toa, jako pamiątkę ich zwycięstwa. Grupa szybko wydostała się na powierzchnię Aqua Magna i odkryła wyspę Mata Nui.

Podczas eksploracji Mata Nui, Vakama oznajmił towarzyszom, że doświadczył kolejnej wizji, w której zobaczył stworzenie więcej Kamieni Toa. Nokama, podobnie jak pozostali, idąc za przykładem Vakamy, zostawiła część swojej mocy w jednym z sześciu kamieni. Po ukryciu kamieni na wyspie dla przyszłych Matoran, kolejna droga prowadząca do Metru Nui została odkryta przez Onewę, a Toa Metru rozpoczęli podróż powrotną do miasta.

Gdy przemierzali długą sieć labiryntów pod powierzchnią wyspy, zostali zaatakowani przez potwora zwanego Rahi Nui. Podczas walki, z której Toa cudem wyszli zwycięsko, Nokama została zraniona i zakażona jadem z żądła bestii. Toa Metru liczyli na znalezienie antidotum w Metru Nui, jednak Nokama była coraz bliższa śmierci, a wojownicy mieli coraz mniej czasu. Natknęli się i porozumieli z korzeniami rośliny Karzahni, która była prototypem Morbuzakha. Roślina zawarła z nimi umowę: uleczy Nokamę, tylko jeśli Toa dostarczą jej nieco Zenergizowanej Protodermis. Wojownicy, nie mając wyboru, zgodzili się, i po tym, jak Karzahni spowolniła działanie trucizny, wyruszyli na poszukiwania cennej cieczy. Udało im się znaleźć basen ze Zenergizowaną Protodermis, ale kiedy próbowali zabrać niewielką ilość substancji, ciecz przyjęła fizyczną formę i stanęła do walki z Toa. Dzięki sprytnej taktyce Vakamy, Toa zmusili mutanta do zniszczenia filarów podtrzymujących sklepienie komnaty, co poskutkowało jej zawaleniem. Toa przejęli substancję i dostarczyli ją Karzahni, a ta w pełni uleczyła Nokamę. Niestety, wystawienie rośliny na działanie cieczy zniszczyło ją.

Kiedy w końcu powrócili do Metru Nui, Toa odkryli, że całe miasto jest spowite siecią hordy Visoraków, która przejęła kontrolę nad wyspą. Visoraki polowały na liczne Rahi, które wydostały się z Archiwów i biegały wolne po mieście, oraz przeniosły wszystkie Sfery Matoran do Koloseum, z którego Sidorak sprawował władzę nad Metru Nui. Widząc liczne okropności na wyspie, takie jak zmutowane Rahi, uszkodzone Vahki i dzikie Rahkshi, Toa zdecydowali wyruszyć do Archiwów, by odbić uśpionych Matoran. Po spotkaniu chorego Niedźwiedzia Pyłowego, dzięki eksperymentowi Nokamy, uleczyli go. Kontynuowali potem swoją podróż, gdy nagle zostali sparaliżowani przez Rhotuka Keeleraków i schwytani przez bestie.

Toa Hordika

Set Falling Nokama Hordika

Nokama jako Toa Hordika

Po schwytaniu, Visoraki zabrały Nokamę i jej towarzyszy do Koloseum. Toa zostali uwięzieni w kokonach i zarażeni Jadem Hordika. Zmutowali się w Toa Hordika - pół-Toa, pół-Rahi. Po mutacji, sieci podtrzymujące ich kokony pękły i Toa spadli w przepaść. W ostatniej chwili uratowali ich Rahaga, którzy potem przenieśli ich do Ga-Metru i wyjaśnili, że jeśli trucizna nie zostanie zneutralizowana, wojownicy zostaną Toa Hordika na zawsze. Rahaga wspomnieli również legendę Keetongu, mistycznego Rahi mogącego odwrócić działanie jadu i przywrócić Toa ich dawną postać. Ci jednak za najwyższy priorytet uznali odratowanie uśpionych Matoran, zamiast poszukiwania Keetongu.

Nokama, która do tej pory była najspokojniejszą Toa, miała teraz trudności z kontrolowaniem jej zwierzęcej strony, odnajdując swoją więź z naturą i uważając ostrzeżenia Rahaga Gaaki za sprzeczne z jej zamiarami. Zainteresowała się niektórymi morskimi Rahi, takimi jak Brzytworyby, z których wiele zostało złapanych lub zabitych przez Visoraki Boggaraki.

Nokama i Gaaki podróżowały dalej wzdłuż wybrzeża Ga-Metru i dotarły do Wielkiej Świątyni, skąd miały zabrać znajdujące się tam Kanohi. Ku zdziwieniu Toa Wody, jej towarzyszka okazała się bardzo denerwująca. Podczas gdy płynęły ku świątyni, Rahaga została trafiona paraliżującym Rhotuka Visoraków. Nokama, chcąc pozbyć się stworów, wywołała straszliwą burzę, która niemal zabiła Gaaki i ją samą.

Nikt nie zdawał sobie sprawy, że Krahka znajdowała się w Wielkiej Świątyni, umieszczając na ścianie napis "Vhisola". Był to kolejny krok prowadzący do zasiania niepewności wśród Toa Metru. Na zewnątrz budowli, Nokama miała trudności z przekroczeniem progu Świątyni, jako że stała się w połowie bestią. Już wewnątrz Wielkiej Świątyni okazało się, że komnata z Kanohi była chroniona przez Strażnika Bramy, który użył iluzji do ukrycia swoich prawdziwych rozmiarów i pojawił się jako niewielkie Rahi. Dzięki temu ataki Nokamy nie robiły na nim najmniejszego wrażenia. Na szczęście, Gaaki udało się odkryć iluzję i Toa Wody pokonała przeciwnika silnym deszczem. W międzyczasie, Kraahka przybrała kształt podobnego do gazu Rahi i prześlizgnęła się przez dziurę w drzwiach, opuszczając budowlę. Chwilę później Nokama znalazła napis "Vhisola" na ścianie.

Dwójka dołączyła potem do Vakamy i jego towarzysza, Rahaga Norika i razem kontynuowali podróż, kierując się ku Ta-Metru, gdzie spotkali Onewę, Nuju, Krahkę (która dołączyła do Toa przeciw Visorakom) oraz Rahaga Pouksa i Kualusa na grzbiecie masywnego Tahtoraka. Razem zmierzyli do Le-Metru. Czwórka Toa Hordika dostała się do hangaru, gdzie Matau i Rahaga Iruini zostali uwięzieni przez Visoraki.

Niedługo potem, Toa Hordika zostali poinformowani przez Gaaki o tym, że Zivon wydostał się z portalu i miał zamiar pożreć Whenuę i towarzyszącego mu Rahaga, Bomongę. Drużyna szybko obmyśliła plan, według którego czwórka z nich miała wspiąć się na szczyty kilku budynków i stamtąd zaatakować ogromnego Rahi, z Krahką na górze i Onewą na dole. Będąc na pozycjach, Toa Hordika wysłali sygnał, a wtedy Onua wystrzelił swoje kamienne spinnery w ziemię, co powaliło pobliskie budynki na Zivona. Vakama odwrócił jego uwagę ognistym spinnerem, dając Whenule i Bomondze możliwość ucieczki.

Po tym, jak Krahka i Tahtorak ruszyli na Zivona, wszystkie trzy Rahi zostały wysłane przez Kahgaraka do Obszaru Mroku. Toa Hordika wkroczyli do wieży dowodzenia, grzebiąc martwe Visoraki i pozbywając się tych żyjących. Po wyczyszczeniu wieży, Iruini zasugerował, by Toa ją przejęli, co też ci uczynili. Odbudowali ją i wyrzeźbili wejście do niej na kształt Kanohi Kiril, zgodnie z propozycją Nokamy. Po naładowaniu wieży swoimi mocami żywiołów, jak nakazali im Rahaga, Toa Hordika zebrali się w środku i podzielili informacją o ich przeszłości, przekazanej im przez Krahkę.

Animation Nokama's Ambush

Nokama z Kamieniem Makoki

Niedługo po odbudowaniu sterowców, Rahaga powiedzieli Toa Hordika o Kamieniach Makoki i Kanohi Avohkii, Masce Światła. Podczas poszukiwań cennego kamienia, Whenua przypadkiem spowodował powódź. Nokama uratowała go i zmierzyła do Ga-Metru, by odnaleźć swój Kamień Makoki, jak zasugerował Whenua. Znalazła artefakt na dnie morza i podczas wypływania na powierzchnię, została zaatakowana przez Visoraki. Strąciła większość z nich do wody, jednak wpadła w sieci pozostałych. Uratował ją Nuju, który przerwał pajęczynę swoim Rhotuką i pokonał Rahi. Nokama nakazała Toa Lodu znaleźć swój Kamień Makoki w Wieżach Wiedzy. Po odzyskaniu wszystkich kamieni, Toa spotkali się w Wielkiej Świątyni i odnaleźli Maskę Światła. Zaraz potem uciekli przed atakującymi Visorakami.

Jakiś czas później, Vakama opuścił swoich towarzyszy w gniewie, obwiniany za porażki. Grupa powróciła do Wielkiej Świątyni, gdzie Rahaga szukali informacji o Keetongu. Sami Toa powstrzymali się przed wejściem do środka, uważając, że ich zmutowane formy nie są godne przebywania w tak zaszczytnym miejscu. Jednak następnego ranka, kiedy Rahaga nadal nie wracali, postanowili wejść do świątyni i sprawdzić, co się stało. Na miejscu zastali ruiny i Norika przygniecionego przez głazy. Rahaga wyjaśnił, że Vakama przeszedł na stronę Sidoraka, króla Visoraków oraz jego podstępnej towarzyszki i przyszłej królowej, Roodaki. Wszyscy pozostali Rahaga zostali schwytani przez Toa Ognia i dostarczeni Sidorakowi, jako dowód lojalności Vakamy wobec króla.

Po zdradzie Vakamy, Toa Hordika w końcu zdecydowali się odnaleźć Keetongu, wierząc, że był on teraz jedyną nadzieją dla ich byłego lidera. Norik nakazał im "iść za płynącymi łzami do Ko-Metru aż do nieba", zgodnie z przepowiednią. Podróżując podwodnymi szybami, Toa Hordika dotarli do wieży, w której znaleźli Keetongu. Początkowo Rahi nie chciał udzielić im pomocy, jednak kiedy zobaczył ich poświęcenie dla Vakamy i Trzech Praw, ostatecznie zgodził się.

Z Keetongu po swojej stronie, Nokama poprowadziła atak na zniszczone Koloseum. Na miejscu Toa próbowali przekonać Vakamę do zboczenia ze złej ścieżki, ten jednak rozkazał Visorakom zaatakowanie swoich byłych przyjaciół. Na sygnał Nokamy, Toa Hordika odpalili swoje Rhotuka w powietrze i wznieśli się na nich w górę, by uniknąć strzałów Visoraków i zinfiltrować Koloseum. Matau jednak nie zatrzymał się w określonym miejscu i poleciał dalej, stając oko w oko z Vakamą. Podczas przedzierania się przez Koloseum, Nokama, Whenua, Onewa i Nuju zostali obezwładnieni przez Kahgaraka i wyciągnięci z powrotem na pole bitwy, gdzie razem z Rahaga bronili się przed Visorakami. Bitwa została przerwana przez Roodakę, noszącą w sobie część pieczęci, w której Toa uwięzili Teridaxa i przechytrzyła wojowników, w tym Matau i stojącego znów po stronie Toa Vakamę, zmuszając ich do użycia na niej swoich żywiołowych Rhotuka. Kiedy spinnery ją trafiły, więzienie Makuty zostało zniszczone, a sam Teridax uciekł i przeniósł Roodakę w bezpieczne miejsce.

Niedługo potem, Keetongu uleczył Toa Hordika i przywrócił im ich dawną postać. Toa Metru, Rahaga i Keetongu załadowali pozostałe kapsuły z Matoranami na pokład sterowców. Wojownicy opuścili zniszczone miasto i dotarli na Mata Nui, gdzie przebudzili Matoran, poświęcając swoje moce i stając się Turaga.

Turaga

Turaga Nokama MoL

Turaga Nokama w Masce Światła

Nokama spędziła kolejny tysiąc lat używając swojej ograniczonej mocy żywiołu do pomocy Ga-Matorankom w obronie ich wioski, Ga-Koro, przed Rahi. Jej pomocnikami były Macku oraz Kotu. Podczas pobytu na Mata Nui, Nokama i pozostali Turaga złapali i uwięzili setki Kraata. Około pięćset lat po Wielkim Kataklizmie, Ga-Koro zostało zaatakowane przez Kałamarnicę z Wielkiej Świątyni. Mimo, że Amaya odpędziła potwora, Nokama skarciła ją za bezmyślne zachowanie. Jakiś czas potem, Turaga Wody została uwięziona przez Makikę i później uratowana przez Takuę. Poszła do Kini-Nui zobaczyć Takuę przyzywającego Toa Mata.

Podczas ataku na Ga-Koro, Nokama i reszta mieszkańców, poza Macku, została uwięziona w zatopionej hacie na dnie Zatoki Naho. Ponownie z pomocą nadszedł Takua. Kiedy Matoranin naprawił pompę budynku, Nokama i Matoranki byli świadkami walki Tarakavy walczącej z nowo przybyłą Toa Gali. Nokama podziękowała Takule za pomoc i zabroniła Macku opuszczać wioskę bez jej zgody. Kiedy Takua powrócił do Ga-Koro, szukając członków swojej kompanii, Nokama wybrała Macku, by mu towarzyszyła, jako że nie mogła znieść widoku smutnej Matoranki siedzącej samotnie w swoim domu.

Kiedy Bohroki zostały przebudzone, Nokama pomogła Ga-Matorankom bronić swojej wioski i zapewniła schronienie Po-Matoranom, którzy ewakuowali się z Po-Koro po ataku Tahnoków. Niedługo potem Pahraki dotarły pod bramy Ga-Koro z zamiarem zniszczenia wioski. Nokama wysłała Macku, Kotu i Hahli, by zniszczyły boczne drogi prowadzące do wioski. Jednakże, Bohrokom mimo wszystko udało się dotrzeć do Ga-Koro. Tuż przed zniszczeniem wioski, Toa Mata pokonali Bahrag i dezaktywowali Bohroki. Matoranki usunęły z maszyn Krana i wykorzystały Bohroki do odbudowy wioski.

Kiedy Ga-Matoranki były zajęte odbudową wioski, Nokama została poinformowana przez Hahli o tym, że Gali została pozbawiona swoich mocy. Nokama natychmiast udała się do Toa, która okazała się być niezwykle zdenerwowana brakiem mocy i tym, że jej bracia nie chcieli jej słuchać, kiedy przewidywała, że coś takiego może się zdarzyć. Nokama pocieszyła ją i zaprowadziła do jaskini nieopodal Zatoki Naho, tej samej, przez którą podróżowali Toa Metru, gdzie Gali miała znaleźć swoją Kanohi Nuva. W jaskini, Gali znalazła wyrzeźbione niegdyś przez Nokamę rysunki, i zapytała Turagę, czy przedstawiają one Nokamę z czasów Toa. Ta zaprzeczyła, mówiąc, że to Gali jest Toa, a ona jest tylko Turagą.

Po pokonaniu Bohrok-Kal, Nokama wybrała Macku i Hahli na przedstawicielki Ga-Koro w Turnieju Kolhii, mimo tego, że Hahli nie miała absolutnie żadnego doświadczenia w tym sporcie.

Po odkryciu przez Takuę Maski Światła, Nokama przetłumaczyła napisy wyryte na Kanohi, przepowiadające nadejście Siódmego Toa, mającego pokonać Makutę.

Powrót na Metru Nui

Po pokonaniu Teridaxa, Matoranie z Mata Nui powrócili do swej ojczyzny, Metru Nui. Po dotarciu na miejsce, Nokama, pozostali Turaga i Toa Nuva zostali wezwani na spotkanie przez Dume. Tam dowiedzieli się, że Wielki Duch umiera. Toa Nuva natychmiast opuścili wyspę i wyruszyli na Voya Nui, gdzie mieli znaleźć Maskę Życia, będącą kluczem do ocalenia Mata Nui. Niedługo po zniknięciu Toa, Jaller, kapitan Gwardii Ta-Koro, spotkał się z Turaga, przypuszczając, że ci znowu coś przed nimi ukrywają. Turaga jednak nie chcieli wyjawić celu wyprawy Toa Nuva. W rezultacie, Jaller nakazał wszystkim Matoranom zaprzestanie odbudowy miasta, dopóki Dume albo któryś z pozostałych Turaga nie powie im, co się dzieje. Turaga chcieli zmusić Matoran do wznowienia pracy, lecz nie udało im się to. Ostatecznie Nokama potajemnie powiedziała Jallerowi o zbliżającej się śmierci Mata Nui i podróży Toa Nuva po Maskę Życia.

Kiedy Toa Hagah przybyli na Metru Nui, wraz z Toa Mahri musieli przekonać Turaga do udzielenia im pozwolenia na wyprawę pod Koloseum, co było potrzebne w ich pogoni za Teridaxem. Po tym, jak Zakon Mata Nui zajął miasto, by przekształcić je w fortecę przygotowaną na ostateczną konfrontację Zakonu z Bractwem Makuta, Nokama i pozostali odmówili postępowania wedle planu. Z tego powodu zostali zamknięci w Koloseum.

Później, kiedy Toa Nuva powrócili z Karda Nui, Nokama brała udział w uroczystości z okazji przebudzenia Mata Nui.

Rządy Teridaxa

Niestety, uroczystość ta została przerwana przez Teridaxa, ogłaszającego swoją pełną władzę nad Wszechświatem Matoran i obalenie Wielkiego Ducha. Wysłał Rahkshi do Metru Nui, by zmusić mieszkańców miasta do podporządkowania się jego woli. Nokama wraz z pozostałymi Turaga i Matoranami ukryła się w Archiwach, gdzie grupa znalazła Krahkę, która poprowadziła Toa Nuva przez podziemne tunele do wybrzeża. Jednakże, kiedy Krahka ogłosiła chęć przyłączenia się do rebelii, Nokama i pozostali Turaga zostali schwytani przez Rahkshi Teridaxa i uwięzieni w Koloseum, a Ahkmou zajął ich miejsce jako nowy "Turaga".

Spherus Magna

Po tym, jak Robot Wielkiego Ducha został zniszczony, a Teridax zabity w bitwie o Bara Magna, Nokama zamieszkała na odrodzonej planecie Spherus Magna, wraz z pozostałymi istotami z Wszechświata Matoran.

Cechy i umiejętności

Nokama jest opanowana i mądra, ale czasami nie słucha innych.

Po przybyciu Toa Mata, czuła się winna, że nie powiedziała im o Metru Nui. Podczas najazdu Bohrok-Kal, w końcu przełamała się i zabrała Gali Nuva do jaskini z naściennymi rysunkami przedstawiającymi Toa Metru (jednak nigdy osobiście nie powiedziała jej legendy).

Jako Toa Wody, Nokama mogła kontrolować, tworzyć i absorbować wodę. Kiedy stała się Turaga, zachowała ograniczoną moc Wody.

Maska i uzbrojenie

Jako Toa Metru, Nokama dzierżyła parę Hydroostrzy, które przewodziły jej moc żywiołu. Jako Toa Hordika, walczyła Płetwoharpunami, korzystała również z miotacza Rhotuka. Odkąd została Turaga, nosi Trójząb, zrobiony z kości Ryby Makuta podczas jej pierwszej wyprawy na Mata Nui.

Jako Toa, Nokama nosiła Wielką Kanohi Rau, Maskę Tłumaczenia, pozwalającą jej tłumaczyć języki mówione i pisane. Po transformacji w Turaga, jej maska zmieniła się w Szlachetną Rau, mającą ograniczoną moc. Otrzymała również pięć innych Szlachetnych Kanohi od Toa Mata.

Informacje o zestawie

Minifig Toa Hordika Nokama

Minifigurka Toa Hordika Nokamy

Toa Metru Nokama została wydana w pierwszej połowie 2004 roku w Ameryce Północnej i drugiej połowie 2004 w Europie jako średni set. Zestaw składał się z 46 części. Dzięki mechanizmowi, Nokama mogła poruszać dwoma rękoma. Jej Hydroostrza mogły być przyczepione na jej plecy. Łącząc części Nokamy z częściami Nuju i Whenuy, można zbudować Kraawę, a z częściami pozostałych Toa Metru - Krahkę.
Artykuł o zestawie 8602 Nokama na Legopedii.

Toa Hordika Nokama została wydana w Północnej Ameryce zimą, a w Europie latem 2005 roku jako średni set. Zestaw składał się z 48 części. Mechanizm pozwalał jej na poruszanie prawą ręką. Mogła strzelać spinnerem Rhotuka. Części Nokamy, Nuju i Onewa mogą posłużyć do zbudowania modelu Frostelusa, a tylko Nokamy i Nuju - do zbudowania Pająka Morskiego.

Artykuł o zestawie 8737 Toa Hordika Nokama na Legopedii.

Turaga Nokama została wydana w 2001 roku jako mały set i składała się z 28 części. Mogła poruszać prawą ręką, w której trzymała trójząb.

Minifigurka Toa Hordika Nokamy ukazała się w playsetach Wieża Toa, Taran Bojowy Visoraków, Bitwa o Metru Nui i Brama Visoraków latem 2005 roku.

Cytaty

"Niech twa wiedza służy sprawie."
— Toa Lhikan do Nokamy po podarowaniu jej Kamienia Toa, Legendy Metru Nui
"Nigdy nawet nie śniła o zostaniu Toa. Lubiła swoje życie jako nauczycielka w Ga-Metru, każdego dnia zdobywając nową wiedzę i przekazując ją innym. Jej najszczęśliwsze momenty spędzała w klasie lub podczas pokazywania swoim uczniom wyrytych symboli na fontannach Protodermis. Dopiero teraz, kiedy została "bohaterem", odkryła, jak bardzo może się stać samotna."
— Narrator, Tajemnica Metru Nui
"Teraz, kiedy zostałaś Toa Metru, będziesz rzucać na mnie jeszcze dłuższy cień."
Vhisola do Toa Metru Nokamy, Tajemnica Metru Nui
"Jest tak wiele miejsc do zobaczenia i odkrycia. Co leży na dnie morza? Co znajduje się ponad niebem? Skąd biorą się te dziwne stworzenia, które podziwiamy w Archiwach Onu-Metru? Teraz mam moc, by pójść gdziekolwiek zechcę i poznać odpowiedzi na te pytania."
— Toa Metru Nokama, Poniżej Ciemności
"Jesteś tak mądra, Gali, a jednak wiesz tak mało. Płyniesz moim nurtem, Toa. Nie ma miejsca, do którego ty możesz pójść, do którego ja wcześniej nie podróżowałam."
— Turaga Nokama do Toa Gali, Opowieści Masek

Ciekawostki

Pojawienia

Książki Komiksy Online Multimedia

Powieści

Przewodniki

Inne

BIONICLE

Promocyjne

Opowiadania

Animacje

Filmy

Gry Online

Gry Wideo

Promocyjne

Gry Planszowe

Gry Karciane

Zobacz też

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki