Fandom

Encyklopedia Bionicle

Onu-Metru

1814stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja5 Udostępnij
Onu-Metru
Onumetru.jpg
Miejsce
Status Opuszczone
Położenie Metru Nui

W Onu-Metru istnieją dwa typy Matoran: górnicy i archiwiści. Mimo iż są to Matoranie z jednego plemienia, to każda grupa ma inne cechy: górnicy są wyjątkowo silni i zwinni, archiwiści – mądrzy i poważni. Jeden jedyny Matoran – Nuparu – nie wie do której grupy się przyłączyć i pracuje dla obu. Najlepszymi archiwistami są: Whenua i Tehutti. Obaj odegrali znaczącą rolę w historii miasta.

Kopalnie to wielopoziomowe tunele, wykopane z pomocą maszyn. Ciągną się one wiele metrów, a nawet kilometrów w dół. Górnicy to Matoranie obdarzeni wyjątkową siłą. Każdy poziom ma różny stopień wydobycia. Kopalnie patrolują Vahki, łapiący tych, którzy zabierają ze sobą wykopane protodermis, zamiast oddać je do użytku. Protodermis to jedna z najsilniejszych i najbardziej tajemniczych substancji. Pod ziemią tworzą się całe złoża. To potężne źródło energii i górnicy muszą być bardzo ostrożni. Istnieje kilka rodzajów protodermis: stałe – używane do wyrobu narzędzi, surowe protodermis płynne – tworzące ocean wokół Metru Nui, obrobione protodermis płynne – używane do tworzenia Kanoka, Kanohi itd. oraz protodermis energetyczne – używane do transformacji (np. Toa Mata - Toa Nuva, Kraata-Rahkshi). To ostatnie jest bardzo groźne. Istnieją specjalne oddziały pilnujące, aby w miejscu wydobycia takiego protodermis nie było Kraata – mogłyby zmienić się w Rahkshi. Najsłynniejszy był jednak Vahki, który w pogoni za przestępcą po prostu wskoczył do szybu. Nie wiadomo, czy "przeżył" (lub został odbudowany, jeśli nie).

Archiwa to potężna biblioteka-muzeum. Wchodzi się do na powierzchni, ale znacząca część znajduje się pod ziemią. Do tego budynku bardzo trudno się włamać. Na straży drzwi stoją specjalne zabezpieczenia, skonstruowane przez Nuparu. Każdego dnia jeden ze strażników – Damek – zmienia ustawienia i Archiwa zostają zamknięte dla intruzów. Archiwa dzielą się na sekcje. Najciekawsze to: Sekcja Artefaktów, gdzie mieszczą się skarby Metru Nui, Sekcja Postaci, gdzie są wymienieni wszyscy Matoranie (niezarejestrowanie jest uznawane za przestępstwo) oraz Sekcja Rahi. Stoi tam mnóstwo tub, w których są umieszczone Rahi. Tuby te działają jako spowalniacze – sprawiają że Rahi żyje bardzo długo, nie zmieniając się. Jednak wielu Matoran zginęło, gdy któraś z tub popsuła się, a Rahi uciekł. Archiwiści niezbyt chętnie o tym rozmawiają. Pomagają wprawdzie Vahki łapać je, ale wielu jako przestępcę, który wypuścił je, wskazywało któregoś z nielubianych górników.

Podziemia to najmniej poznany teren Metru Nui. Wiele lat wcześniej z Archiwów pouciekały Rahi, Rahkshi i inne stworzenia, do dziś zamieszkujące to miejsce. Najsilniejszym z Rahi jest Muaka, potężny lwo-tygrys. Kraata, które też uciekły, zdążyły zmienić się w Rahkshi; nikt nie wie ile ich jest. Mało kto zapuszcza się w te odstępy, a jeszcze mniej Matoran stamtąd wraca. Mówi się też, że w tym miejscu ukrywa się Nidhiki. To, oraz wizja dwugłowej Tarakavy, Ussali-mutantów oraz innych stworzeń, zmienionych przez energetyczne protodermis, skutecznie odstrasza Matoran, żądnych przygód.

Onu Metru, tak jak Po Metru zostało słabo uszkodzone podczas Kataklizmu. Jednak wciąż na wolności jest wiele Rahi, a Matoranie z Archiwów desperacko starają się je złapać, zamiast zabijać, co chcą uczynić inni Matoranie. Gdy Zakon Mata Nui użył Włócznii Artakhi, Onu Metru jest w pełni naprawione.

Ważniejsi mieszkańcy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki